Raphaella
SMITS |
xxx |
startpagina nieuwsbrief abonneer je discografie biografie instrumenten interviews reisschema persmap reviews* links contact ENGELSE VERSIE * Nog te vertalen hoofdstukken |
Owe WALTER (1946)
artiest: Raphaella Smits |
IN DEEP SILENCE Raphaella Smits speelt eigentijdse gitaarmuziek van Owe Walter, Leo Brouwer en Wim Henderickx PROGRAMMA BIJZONDERHEDEN OMTRENT DE COMPONISTEN OMTRENT HET INSTRUMENT WAT ANDEREN ZEGGEN VIDEO OMTRENT
DE COMPONISTEN OMTRENT HET INSTRUMENT De JOHN GILBERT #46 was de vierde achtstnarige gitaar die deze Californische luthier bouwde. Een van de karakteristieken is dat Gilbert hier voor de eerste maal een snarenlengte van 654mm nam. Het design omvat verder de basis steunbalkenspreiding die ook bij Spaanse en andere Europese bouwers terug te vinden is. Het bovenblad is Sitka Spruce, de achterzijde en de zijkanten zijn Indian rosewood, en de nek is Spaanse ceder. Meer over gitaarbouwer John Gilbert (in het engels). Wim Henderickx zegt: "Ik ben erg dankbaar en fier omdat Raphaella mijn muziek uitvoert in concert en ze ook op plaat zet. Het is niet evident dat een musicus naast het klassieke en romantische repertoire ook hedendaagse muziek aandurft. Bovendien is deze cd met werk van Owe Walter, Leo Brouwer en mezelf, een plaat om écht naar te luisteren: de werken passen perfect bij elkaar, zo subtiel is het programma samengesteld. Ik ken Raphaella al jaren als een groot pedagoog, een groot gitarist en een groot mens. En ik zal graag nog een paar stukken voor haar componeren." Hein Sanderink in <El Maestro, EGTA Nederland> schreef: "De meeste maatschappijen durven het niet aan, maar het cd-label Accent heeft onbevreesd een aantal hedendaagse composities voor gitaar uitgebracht. In Deep Silence heet de opname, met werken van Walter, Brouwer en Henderickx. De Belgische gitariste Raphaëlla Smits voegt met deze cd een meesterwerk aan haar oeuvre toe. " Javier Suárez-Pajares, Profesor Titular de Historia y Ciencias de la Música, Universidad Complutense Madrid (Vertaling Dirk Van Esbroeck): "Te weinig gitaristen kunnen zich de luxe permitteren om een zo persoonlijk werk als deze 'In Deep Silence' van Raphaëlla Smits op de markt te brengen. Een werkstuk dat bovendien de discografische ruimte verrijkt met muziek die door de Belgische gitariste werd aangemoedigd of voor haar is gecomponeerd (...) Zo kreeg een goed in elkaar gestoken en gevoelig gedoseerd programma vorm. (...) Een gril. Een ontdekking. Een revelatie. " (Zie gehele review in het Spaans.) Danielle Ribouillaut in <Classical Guitar> schreef: "Raphaella Smits is verre van een gewone artiste. Zij gaat uitermate diep in haar interpretaties en weet door te dringen tot de essentie van de werken die ze ons aanbiedt – vaak heel originele composities. Zo laat zij ons 'Saeta' van Wim Henderickx ontdekken in zeven delen gewijd aan een religieuze meditatie over Jesus’s laatste dag: een lange mystieke uitwerking die eindigt met de verrijzenis, weergegeven in harmonieken (flageolets of fluittonen) op de gitaar. Dit is de eerste keer dat we programatische muziek over het onderwerp geloof op de gitaar ten gehore krijgen!" Nogmaals Danielle Ribouillaut : "Intelligent, sensible et original comme toujours. Je te dis toute ma très grande estime pour ton vrai grand talent artistique! Je suis chaque fois émue par 'Saeta' ... et ta version des 'Tres Apuntes' est magistrale!" François Nicolas in < Guitare Classique (FR)> schreef: "Avec une sonorité superbe et un sens remarquable de la respiration et du phrasé, Raphaella Smits nous convie à un programme oú la relation personnelle avec le compositeur semble revêtir une grande importance. Bien que très différentes dans la forme et l'écriture, les oeuvres choisies montrent une sorte d'interrogation métaphysique, comme dans 'In Deep Silence I' et le très prenant 'Saeta' de Wim Henderickx avec, dans ce dernier, une alternance d'intensités extrêmes et de calmes méditatifs inspirés par la Passion du Christ. On ne peut qu'admirer la grande palette des nuances et de la dynamique dans les 'Tres Apuntes' de Leo Brouwer et les subtilités du timbre dans 'Hika'. Une interprétation superbe, avec des moments d'intense émotion!" Irma Wassall in Witchita, KS schreef: "There are not enough words adequate to describe the wonder of Raphaella Smits. There are a few exceptional people who radiate a light of their own. Raphaella is one of them. About 'Saeta', a work by Wim Henderickx: one could visualize the Holy Week processions in the streets, most famous, perhaps, in Seville, Spain: the statues and stained glass windows of the churches; the candles and incense; the arrows of grief; the unbelievable depth of emotion; and of course, the bells, the music." |
< Laatste update: 26-II-2007> < Top pagina > < Volgende opname > < Vorige opname > < Abonneer je nu! >