Raphaella SMITS

xxx
PLAATOPNAMEN -CD ACR -CD Spanish Folksongs -CD Mertz-Giuliani2 -CD Spanish Folksongs -CD Legnani-Sor -CD Manjon -CD Vila-Lobos a.o. -CD Weiss-Bach -CD Sor-Coste -CD 20th Century -CD Mertz-Giuliani -LP Tedesco -LP Coste -LP Sor-Kaufmann -LP Dowland -LP Blauwe Steen

startpagina

nieuwsbrief

aboneer je

discografie

biografie

instrumenten

interviews

reisschema

persmap

reviews*

links

contact

ENGELSE
VERSIE



*
Nog te vertalen hoofdstukken

PROGRAMMA

Jorge MOREL (1931)
Sonatina:
1. Allegretto
2. Andante espressivo
3. Allegro

Augustin Mangore BARRIOS (1885-1944)
4. Choro de Saudade
5. Una Limosna por el Amor de Dios (Gran Tremolo)
6. Vals, Opus 8 No 4

Joaquin TURINA (1882-1949)
Sonata (opus 61):
7. Lento-Allegro-Allegretto tranquillo-...
8. Andante
9. Allegro vivo-Allegro moderato-...

Franz BURKHART (1902-1978)
10. Passacaglia

Richard Rodney BENNETT (1936)
Impromptus:
11. Recitativo
12. Agitato
13. Elegiaco
14. Con fuoco < geluidsfragment >
15. Arioso

Frank MARTIN (1890-1974)
Quatre pièces brêves:
16. Prélude
17. Air
18. Plainte
19. Comme une gigue


BIJZONDERHEDEN

artiest: Raphaella Smits, gitaar
titel:
LYRICAL 20TH CENTURY GUITAR MUSIC
componisten: Jorge MOREL, Augustin Mangore BARRIOS, Joaquin TURINA, Franz BURKHART, Richard Rodney BENNETT, Frank MARTIN
label: Accent Records, BE
CD nummer: ACC2 8966
opname : in het Parochiecentrum Onze-Lieve-Vrouw, Boom, BE, juli 1990
instrument : 8-snarige gitaar van John Gilbert (USA) (1980)
totale duur: 59'57"
illustratie: 'Gitarre und Flasche', van Juan Gris (1887-1927)


LYRICAL 20TH CENTURY GUITAR MUSIC
Raphaella vertolkt Jorge MOREL, Augustin Mangore BARRIOS, Joaquin TURINA, Franz BURKHART, Richard Rodney BENNETT en Frank MARTIN.

PROGRAMMA
BIJZONDERHEDEN
OMTRENT DE COMPONISTEN
WAT ANDEREN ZEGGEN


OMTRET DE COMPONISTEN

De Argentijn Jorge Morel (1931), gitaarvirtuoos en componist, werd vooral geïnspireerd door de Westerse muziek en uiteraard de Zuid-Amerikaanse folklore. Hij wordt beschouwd als de muzikale opvolger van Barrios. De Sonatina, waarmee deze CD opent, is opgedragen aan David Russell.

De Paraguaan Augustin Mangore Barrios (1885-1944) was zonder twijfel de meest kleurrijke gitarist begin 20e eeuw. Gekleed in indianenkostuum tot en met een gevederd hoofddeksel trad hij op als 'Chief Nitsuga Mangore' en speelde dan Bach, Sor, Tarrega en Albéniz. Hij noemde zichzelf 'de Paganini van de gitaar uit de jungle van Paraguay'.

De componist uit Sevilla Joaquin Turina (1882-1949) was de eerste om gehoor te geven aan het verzoek van Andres Segovia om meer werken voor gitaar te schrijven. Turnia, Albeniz, Granados en de Falla, vertegenwoordigen samen de nationalistische school van de Spaanse muziek.

De Oostenrijker Franz Burkhart (1902-1978) vond inspiratie voor zijn Passacaglia in de Barok. Het is een voorbeeld van hoe variaties op een bas van de 17e eeuw kunnen toegepast worden in een neo-klassieke context.

De Brit Sir Richard Rodney Bennett (1936) schreef deze vijf Impromptus in 1968 voor gitarist Julian Bream. Deze had meerdere Britse componisten gevraagd het gitaarrepertoire uit te breiden evenals de mogelijkheden van het instrument, verder dan wat de stijl en conventies van de Spaanse gitaarmuziek boden. Het is vreemd vast te stellen hoe de meesten, bijna intuitief, toch weer inspiratie in de Spaanse muziek gingen zoeken.

De Zwitser Frank Martin (1890-1974) presenteerde dit vierdelige werk aan Andres Segovia in 1933. Die wou het stuk echter niet spelen. In 1953 viel de compositie in handen van Karl Scheit die een eigen arragement maakte. Raphaella heeft voor deze opname het manuscript van Frank Martin gebruikt (met hier en daar enkele alteraties gebaseerd op de pianoversie).


WAT ANDEREN ZEGGEN

John Arran van <Guitar International (UK)> schreef:
"Van de eerste tot de laatste noot is deze plaat een winnaar. Dit is inderdaad het gitaarspel voor de 21ste eeuw: met deze muzikale kwaliteit kan de gitaar snel verlost worden van haar povere imago. Prachtig programma, prachtige vertolking. Dank u wel mevrouw Smits."

Ellis van de <American Record Guide (USA)> schreef:
"Martin's 'Quatre Pieces brêves' horen thuis bij de beste opnamen die er tot op heden van gemaakt zijn. Wanneer we Smits dit werk horen uitvoeren, is het nauwelijks te begrijpen waarom Segovia deze attractieve miniaturen heeft verworpen."

Leslie Gerber van het magazine <Fanfare> schreef:
"Smits' vertolking is ongewoon indringend, en gaat tot in het lyrische hart van de muziek. Het is een triomf. Het meest essentiële is wat we horen, en dat is waarlijk fijn: excellente uitvoering van excellente muziek, erg natuurgetrouw opgenomen. Dit recital is ten zeerste aanbevolen, en ik kijk al uit naar meer van Smits."

Chris Kilvington van de <Classical Guitar (UK)> schreef:
"Iedereen die niet bekend is met deze muziek doet er goed aan om te luisteren naar Smits met haar power and passion, en haar bekwaamheid tot bespiegeling. In alle opzichten is dit een CD om van te genieten."

T. W. van <High Performance Review> schreef:
"Raphaella Smits speelt met de grootste subtiliteit, misschien zelfs met de grootste serene warmte die voor deze muziek juist gepast is."

Alexandre Perrin van het magazine <Diapason (FR)> schreef:
"Raphaella Smits possède un argument majeur pour séduire: sa sonorité. A la fois ample, fin et précis, ce son-là n'est pas loin d'être un exemple."

S.B. van <Fono Forum (DE)> schreef:
"Tonlich akkurat, sensibel und geschmackvoll in ihrer Wahl der Tempi wie in der agogischen Gestaltung, bringt die Gitarristin gefühlshaften Ausdruck und spieltechnische Meisterschaft wirkungsvoll ins Lot. Vor allem ihr warmer, schwingender, dabei präzise fixierter Ton fasziniert. Über Raphaella Smits wünßte man gern mehr - doch das Booklet schweigt sich aus."

Peter Päffgen from <Gitarre und Laute (DE)> wrote:
"Die Platte mit "Lyrical 20th Century Music" von Raphaella Smits ist eine Neuerscheinung, die ich empfehlen kann! Da sind musikalische Interpretationen mit Klangsinnlichkeit und Virtuosität zu hören, mit Witz und Lyrik ... mit Saft und Kraft eben."

Paula Bach van de <Independente (PT)> schreef:
"Raphaella Smits speelt met buitengewone elegantie. Het timbre en de virtuositeit gebruikt zij als factoren van een esthetische ornamentatie. Een zeer interessante opname."   


< Laatste update: 30-IX-2006> < Top pagina > < Volgende opname > < Vorige opname > < Abonneer je nu! >